Wat is BiebPanel?

De klant is koning! Maar wat wil de klant eigenlijk? BiebPanel maakt dat precies inzichtelijk voor u. Het online onderzoeksplatform BiebPanel is speciaal ontwikkeld voor de bibliotheekbranche. Het voorziet deelnemende bibliotheken vier keer per jaar van actuele klantinformatie. Inmiddels doen al 91 bibliotheken mee aan BiebPanel. Met ruim dertigduizend leden is het één van de grootste klantenpanels van Nederland!

 

ProBiblio is aangesloten bij de MarktOnderzoekAssociatie (MOA), oftewel de gedragscode voor onderzoek en statistiek

 

Wat levert deelname aan BiebPanel u op:

  • Vier keer per jaar een onderzoeksrapport met onderwerpspecifieke aanbevelingen voor uw bibliotheek.
  • Een goedgekeurd alternatief voor het standaard KTO.
  • Frequent actuele inzichten in de motieven en wensen van uw klant(groepen).
  • Structureel inzicht in de mening van uw klanten.
  • Loyaliteitsinstrument richting uw bibliotheekleden.
  • Toegang tot het BiebPanel Dashboard voor aanvullende analyses en onderzoeksresultaten.
  • Mooie infographic van de resultaten van elk BiebPanel-onderzoek.

 

Alternatief voor KTO

Deelname aan BiebPanel wordt erkend als alternatief voor het standaard klanttevredenheidsonderzoek (KTO) in het kader van de certificering.

Lees wat deelnemers zeggen over hun deelname aan BiebPanel.

 

Uitgangspunten

  • Loyaliteitsinstrument voor bibliotheken
  • Jaarprogramma
  • Benchmarken van resultaten
  • Samenwerking met onderzoeksbureau Ruigrok | Netpanel
  • Kennisdeling met deelnemende bibliotheken

Nieuws

BiebPanel meet tevredenheid over Bibliotheek

woensdag 6 juli 2016

In het eerste BiebPanel-onderzoek van 2016 werd onder panelleden de tevredenheid over de Bibliotheek gemeten. Verschillende aspecten van de dienstverlening kwamen aan de orde en daarnaast werden het gebruik van het e-bookportal en het succes van de Boekenweek in de Bibliotheek gepeild.

 

Algehele tevredenheid

De Net Promotor Score (NPS) is een instrument dat met één cijfer laat zien hoe goed een organisatie presteert en hoe hoog de klantloyaliteit is. De waardering voor de Bibliotheek is hoog met een gemiddelde NPS-score van 28; 92% van de BiebPanel-leden geeft de Bibliotheek een 'aanbeveelscore' van 7 of hoger. De aspecten waar panelleden het positiefst over zijn, zijn de klantvriendelijkheid van de medewerkers, hun deskundigheid en de prijs-kwaliteitverhouding.

 

Uiteraard zijn er ook enkele aandachtspunten voor de bibliotheken waar de tevredenheid wat lager ligt. Dit zijn met name: de horeca, de bekendheid van de bibliotheek-app, en de collectie cd’s en dvd’s.

 

Bekijk hier de infographic van dit onderzoek.

 

E-portal

De e-bookportal is bekend onder bibliotheekleden: driekwart van de panelleden is ervan op de hoogte dat de Bibliotheek e-books aanbiedt. Meer dan de helft van de panelleden ziet het belang van het aanbod e-books in. Toch worden e-books nog niet in groten getale via de Bibliotheek geleend: slechts iets meer dan een derde van de panelleden die een apparaat hebben om e-books op te lezen en het aanbod e-books kennen, maakt er ook gebruik van.

 

Over de e-bookportal zelf zijn gebruikers redelijk tevreden, voor wat betreft het downloaden. Over het aanbod en de vindbaarheid van de e-books op de portal zijn gebruikers minder tevreden.

 

Boekenweek

De bekendheid van de Boekenweek is hoog onder panelleden. Toch trekt de Boekenweek niet veel mensen naar de Bibliotheek, slechts 1% van de panelleden geeft aan speciaal voor de Boekenweek de Bibliotheek te hebben bezocht. Ook het speciale Boekenweekmagazine is maar door een beperkt deel van de panelleden gezien en/of meegenomen.

 

Het volledige rapport van dit onderzoek vindt u hier.

 

Voor meer informatie

Wilt u meer weten over de uitkomsten van het onderzoek, neem dan contact op met afdeling Onderzoek van ProBiblio, tel. 023 55 46 344, e-mail onderzoek@probiblio.nl.