E-mailadressen verzamelen: 19 tips

 

 TIP 1 – Aandacht voor uw nieuwsbrief op de website.

Op uw website staan ongetwijfeld zaken waarvan de bezoeker kan denken, “daar zou ik wel van op de hoogte gehouden willen worden”. De kans dat u de klant converteert tot nieuwsbriefabonnee is het hoogst als hij op dit moment direct de mogelijkheid krijgt zich in te schrijven. Verstop het inschrijfformulier in ieder geval niet weg op een contact pagina zoals bij veel bedrijven het geval is. U hoeft uiteraard niet op elke pagina een formulier te hebben. Het kan ook een eenvoudige link of een aantrekkelijk plaatje zijn die uw bezoeker leidt naar het inschrijfformulier.

 

TIP 2 - Zorg voor een kort inschrijfformulier.

Neem op het inschrijfformulier alleen de meest noodzakelijke velden op voor uw communicatie. Een veel gemaakte fout is een inschrijfformulier dat de klant gelijk het hemd van het lijf vraagt. Het is later altijd mogelijk om meer van uw (potentiële) klant te weten te komen. Op een later tijdstip zal een inschrijver ook minder moeite hebben om deze informatie aan u te verstrekken. U heeft dan al een relatie opgebouwd.

 

TIP 3 – Laat duidelijk de voordelen van het inschrijven zien.

Toon een link onder het inschrijfformulier naar uw laatste nieuwsbrief. Schrijf sterke, pakkende, kopij die de klant overtuigt van het nut. Laat een lezer op uw site aan het woord over de voordelen van uw nieuwsbrief.

 

TIP 4 – Archiveer uw nieuwsbrief online.

Twee voordelen. De eerste staat ook al in TIP 3. Door de nieuwsbrief te archiveren kunt u die online laten zien. De gebruiker ziet gelijk of de inhoud van de nieuwsbrief voor hem interessant is. Dit maakt de kans op inschrijven groter. Ten tweede, door het goed opstellen van de nieuwsbrief kan deze geïndexeerd worden door een zoekmachine. Dit zorgt weer voor extra verkeer naar uw site en meer potentiële inschrijvers.

 

TIP 5 – Optimaliseer uw site voor zoekmachines.

Hoe beter uw website gevonden wordt door zoekmachines, des te meer verkeer richting uw website. Hoe meer verkeer hoe groter de kans dat hier mensen bij zijn die mogelijk interesse hebben in uw nieuwsbrief. We hebben het dan over zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimalisatie.

 

TIP 6 – Pay Per Click marketing. B.v. Google Adwords.

Zorg er dan voor dat de landingspagina* op uw site duidelijk promotie maakt voor uw nieuwsbrief. In bepaalde gevallen kunt u een link vanaf de zoekmachine laten uitkomen op de nieuwsbrief inschrijvingspagina. Betaalde zoekdiensten zijn weer een vak apart. Er is veel mogelijk. Kijk eens bij Google voor het Adwords programma. http://www.google.nl/intl/nl/ads/

* Landingspagina. Vrije vertaling van het Engelse “landingpage”. Bij het versturen van een nieuwsbrief zult u artikelen hebben die de klant aansporen op de website verder te lezen. Zo kunt u de interesse van uw doelgroep meten. Een landingspagina is ook de pagina waar u uw klanten heen leidt als ze bijvoorbeeld op een banner klikken of op een gesponsorde link van Google Adwords. Een landingspagina gebruikt u om klanten te leiden naar één of meerdere geplande acties. Bijvoorbeeld, een brochure aanvragen of een inschrijving voor een seminar.

 

TIP 7 – Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe.

Of uw klant nu op uw website een brochure aanvraagt of zich inschrijft voor een seminar, geef ze in ieder geval de mogelijkheid om zich te schrijven voor uw nieuwsbrief. Dit doet u met een eenvoudige checkbox op uw formulier.

 

TIP 8 – Neem een “Mail-a-friend”* link op in uw nieuwsbrief.

Geen makkelijker manier van promotie dan de promotie die uw ontvangers voor u maken. Mond tot Mond reclame maar dan virtueel. Ook wel, gekscherend maar zeker waar, “Word of Mouse” genoemd.

*Mail-a-friend – de mogelijkheid in uw nieuwsbrief om uw klant met één klik en het ingeven van e-mailadres en naam de e-mail te laten doorsturen naar een kennis, vriend of zakelijk relatie.

 

TIP 9 – Gebruik uw traditionele direct mail.

Verstuurt een direct mail? het zou een gemiste kans zijn als u deze niet zou inzetten om de klant richting uw nieuwsbrief te lokken. Geef aandacht aan uw nieuwsbrief in een direct mailing en vertel waar men zich kan inschrijven.

 

TIP 10 – E-mail “signatures”* zijn een uitstekend middel.

Geef elke medewerker in uw bedrijf een signature. Zorg ervoor dat een link wordt opgenomen richting het inschrijfformulier op uw website.

*E-mail signature – een vaste tekst onderaan uw e-mail waarin bijvoorbeeld uw adres gegevens staan.

 

TIP 11 – Elk contactmoment kan een e-mailadres opleveren.

Zorg ervoor dat uw verkopers, servicedesk medewerkers, technische dienst (of welke afdeling dan ook) vragen naar het e-mailadres van prospect of klant. Ook hier is het vragen van permissie om iemand toe te voegen aan uw bestand natuurlijk van groot belang.

 

TIP 12 – Gebruik seminars of andere evenementen.

Deel inschrijfformulieren uit of neem de vraag mee op reguliere inschrijfformulieren die u toch al gebruikt. Een seminar is een uitstekend contactmoment. Over het algemeen heeft men de tijd en is er interesse. De stap naar een nieuw e-mailadres is zo gezet.

 

TIP 13 – Kijk of samenwerkingsverbanden een optie zijn.

Is er een bedrijf waarmee u samenwerkt en hebben zij al een nieuwsbrief? Wellicht kunt u een stukje “joint promotion” doen? Een link vanaf hun nieuwsbrief naar uw inschrijfformulier. Of beter nog, neem een kort artikel op over het feit waarom u deze nieuwsbrief graag leest. Wellicht wil uw partner hetzelfde doen en zo ontstaat een mooi stukje kruisbestuiving.

 

TIP 14 – Promoot de nieuwsbrief bij orderbevestigingen e.d.

Stuurt u bevestigingen van een order via e-mail? Neem een link op om ze te vragen abonnee te worden van uw nieuwsbrief.

 

TIP 15 – Garantiebewijzen of registratie kaarten.

Zorg dat een inschrijfboodschap opgenomen is in deze communicatie. Dit is een goed moment om de klant te herinneren dat service een belangrijk element is en dat e-mail daar een integraal onderdeel van uitmaakt.

 

TIP 16 – Inschrijven n.a.v. een klanttevredenheidsonderzoek.

Op papier of digitaal, dit is een uitstekend contactmoment en een goed (online) klanttevredenheidsonderzoek kan leiden tot een groot aantal inschrijvingen.

 

TIP 17 – Op de toonbank.

Zorg voor een kaartje op de toonbank waar de klant zijn gegevens kan invullen, of waarop een webadres te vinden is waar de klant zich kan inschrijven. Een mooie, in het oog springende, display is uiteraard nog beter.

 

TIP 18 – Overige mogelijke publicaties.

Elke publicatie is een communicatie van uw bedrijf. Een interview met uw directeur in een tijdschrift of krantenartikel. Zorg ervoor dat de lezer die interesse heeft zich verder kan laten informeren door de aandacht te vestigen op uw nieuwsbrief.

 

TIP 19 – Op de stand van een beurs.

Als u “lead” formulieren gebruikt op uw beursstand zorg dan dat de klant kan aangeven uw nieuwsbrief te willen ontvangen.